Het doel van dit project was om ons zo veel mogelijk te leren over hoe onze uitrusting zich gedraagt in een van de meest voorkomende ongevallen.
BEKIJK ONZE VIDEO OVER HOE DE CRASHTEST WERD UITGEVOERD EN HOE WE HIERMEE OMGAAN.
VEILIGHEID IN HET ALGEMEEN
De branche vraagt enkel om een frontale crashtest, volgens de NS286-norm. Dit komt overeen met een frontale botsing tegen een vaste barrière met een snelheid van 50 km/u.
Als het over veiligheid gaat, zou je kunnen denken dat stabiele uitrusting het beste is. Maar in veel gevallen is het andersom. Het is ons doel om alle bevestigingen op hun plek te houden, terwijl het product vervormt. Als onze producten vervormd raken zonder dat ze uit elkaar worden gerukt of de carrosserie beschadigen, dan voeren we de krachten gedurende een langere periode op. Dit is te vergelijken met de kreukelzone van een auto. Als een auto helemaal stijf is, dan zou een botsing veel ernstiger zijn als gevolg van G-krachten die vaak twee keer zo groot worden. Hieronder vindt u een afbeelding van een van onze crashtests, zodat u kunt zien hoeveel kracht we op de carrosserie van de auto hebben uitgeoefend.
Als fabrikant hebben wij een grote verantwoordelijkheid voor de veiligheid bij aanrijdingen. We weten dat de meeste aanrijdingen van achteren plaatsvinden. Daarom hebben we een eigen crashtest ontwikkeld om ervoor te zorgen dat onze uitrusting veilig is voor onze klanten.
"Onze uitrusting en de carrosserie moeten op elkaar zijn afgestemd."
VOOR DE CRASHTEST
We hebben diverse auto's van onze klanten onderzocht om te bepalen hoeveel gewicht ze eigenlijk meedroegen. Tijdens de test was het laadgewicht van de auto 400 kg (100% meer dan het gewicht van een wagen van een elektricien en 50% meer dan een wagen van een HVAC-monteur van hetzelfde formaat). We hebben onze inrichtingen aan meer dan 100 tests onderworpen in het laboratorium. Daarnaast hebben informatie verzameld van hulpdiensten en verzekeringsmaatschappijen, en zelfs ervaringen van interne medewerkers, zodat we de crashtest konden uitvoeren die zo veel mogelijk op een echte botsing leek. De snelheid was een belangrijke parameter, omdat er meestal ongevallen plaatsvinden bij bepaalde snelheden, terwijl we zo'n krachtige botsing wilden nabootsen die voldoende vervorming zou opleveren. We testen ook onze nieuwe gepatenteerde DIA-hoek (Dynamic Impact Absorber), die bedoeld is om de krachten die vrijkomen bij een botsing, te absorberen.
HET RESULTAAT
De crashtest werd uitgevoerd met enerzijds een stilstaande auto met de nieuwe dubbele laadvloer van Work Systems en anderzijds een voertuig met een extra gewicht van meer dan 400 kg, bijna drie keer zoveel als in de branche wordt voorgeschreven voor een crashtest, en een snelheid van 60,2 km/u. De maximale G-kracht was 26G. De dubbele vloer vervormt gecontroleerd als de auto achterop klapt, waardoor er niets in de cabine bij de bestuurder terechtkomt, zelfs als de kracht van de aanrijding meer dan 10 ton is. De inrichting van de stilstaande auto verwerkt de aanrijding en de vrijkomende krachten door het gewicht op te vangen zonder dat de bevestigingen loslaten.